Πηγή: Bisa Butler
Πώς η Gen Z δημιουργεί ρωγμές στα κλασικά πρότυπα ανδρικής ομορφιάς
Ποιο είναι το ιδανικό πρότυπο ανδρικής ομορφιάς; Τις τελευταίες δεκαετίες, η ανδρική γοητεία αντικατοπτριζόταν κατά κύριο λόγο στα πρόσωπα των δυτικών λευκών αστέρων του Hollywood.
Διάσημοι ηθοποιοί όπως ο Brad Pitt, ο Leonardo DiCaprio και ο Tom Cruise, με το έντονο βλέμμα, τις καλαίσθητες γωνίες στο πρόσωπο και τα πυκνά μαλλιά, φιγούραραν στις οθόνες και στα περιοδικά ως τα κλασικά πρότυπα κάλους. Η εξιδανικευμένη αισθητική του άνδρα είναι ένα ζήτημα που απασχολεί την ανθρωπότητα ήδη από την αρχαιότητα.
Γιατί δεν μπορούμε να έχουμε ένα “σώμα μπαμπά” σε μια καμπάνια αρώματος ή έναν πρωταγωνιστικό ρόλο σε μία ταινία;
Από τους Φαραώ της Αιγύπτου, στους κούρους και τους ανδριάντες της αρχαίας Ελλάδας και Ρώμης, μέχρι την Αναγέννηση και τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, το πρότυπο της ανδρικής ομορφιάς άλλαζε διαρκώς.
Παρά τη δυναμική μεταβολή του γλυπτού ανδρικού σχήματος ανά τους αιώνες, ο παραλληλισμός του με το σώμα και τα χαρακτηριστικά του μέσου άνδρα δεν ήταν απαραίτητος. Αντιθέτως σπάνια συνέβαινε.
Με την εμφάνιση ωστόσο των social media και ιδιαίτερα του TikTok, η συνθήκη αυτή έχει αρχίσει να αλλάζει σημαντικά.
Τα social media αλλάζουν το styling
Άνδρες, οι οποίοι μέχρι πρόσφατα δεν διέθεταν το βήμα και την προβολή, σήμερα συμβάλλουν όχι μόνο στην αλλαγή των προτύπων ομορφιάς, αλλά και στην προώθηση της ποικιλομορφίας.
Παράλληλα, μέσω των social media, η έννοια της γοητείας αποκτά όλο και πιο ρεαλιστικά χαρακτηριστικά, ταιριάζοντας με τον μέσο άνδρα.
Ο Ben James, είναι μοντέλο από τη Βρετανία και ακτιβιστής υπέρ της ποικιλομορφίας στο σώμα. Σε συνέντευξη του στο BBC αναφέρει πως η δουλειά του «δίνει άνεση και αυτοπεποίθηση σε αγόρια και άνδρες, τους λέει ότι είναι περιζήτητοι και ότι είναι άξιοι», προσθέτοντας πως «θα ήθελα να δω τη βιομηχανία να βελτιώνεται με το να χρησιμοποιούνται διαφορετικά σχήματα σώματος με πρωτόγνωρους τρόπους.
Γιατί δεν μπορούμε να έχουμε ένα “σώμα μπαμπά” σε μια καμπάνια αρώματος ή έναν πρωταγωνιστικό ρόλο σε μία ταινία; Το επίκεντρο πρέπει να μετατοπιστεί από αυτές τις αφύσικα επιδιωκόμενες φυσιογνωμίες που ούτε οι ίδιοι οι ηθοποιοί δεν μπορούν να διατηρήσουν».
Λόγω της κληρονομιάς της δουλείας και της αποικιοκρατίας, οι δυτικές εικόνες του όμορφου άνδρα ήταν πάντα πολύ λευκές
Στην ίδια συνέντευξη στο BBC, ο καθηγητής ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, Αλεξάντερ Έντμοντς, αναφέρει πως «λόγω της κληρονομιάς της δουλείας και της αποικιοκρατίας, οι [δυτικές] εικόνες του όμορφου άνδρα ήταν πάντα πολύ λευκές…».
Η εικόνα αυτή ωστόσο, φαίνεται να αλλάζει ραγδαία. Όλο και περισσότεροι εισέρχονται στο χώρο της μόδας, με τη βιομηχανία να αντιλαμβάνεται πως πρέπει να ενσωματώσει αυτήν την ποικιλομορφία. Την ίδια στιγμή, πρόσωπα, όπως αυτά από το k-pop συγκρότημα, BTS, με τα έντονα μαλλιά και το μη-μάτσο στυλ, αλλάζουν άρδην το παραδοσιακό δυτικό κάλος.
Μία σειρά λοιπόν από έντονες κοινωνικές αλλαγές και ρεύματα σε παγκόσμιο επίπεδο, φέρνουν στην επιφάνεια νέα πρότυπα ανδρικής ομορφιάς, με ρίζες από την ανατολική Ασία, το κίνημα Black Lives Matter και τους Λατίνους καλλιτέχνες.
Οι άνδρες στο χώρο του fashion
Με τη βιομηχανία της μόδας να ενσωματώνει σταδιακά αυτή τη νέα ποικιλομορφία, ανοίγει και ο δρόμος για την είσοδο περισσότερων ανδρών στο χώρο.
Παρόλα αυτά υπάρχει ακόμα αρκετή δουλειά να γίνει, ιδιαίτερα όσον αφορά το μισθολογικό χάσμα. Το συγκεκριμένο φαινόμενο είναι γνωστό, κυρίως για τις γυναίκες, οι οποίες λαμβάνουν συχνά χαμηλότερους μισθούς από τους άνδρες. Ωστόσο στο χώρο της μόδας συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το διάσημο μοντέλο, Sean O’pry (Σον Ο’Πράι), ο οποίος έκανε το ντεμπούτο του το 2014 στο βίντεο κλιπ Blank Space της Taylor Swift.
Το 26% της gen z πιστεύει πως τα brands θα πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση έμφυλης γλώσσας στην πώληση προϊόντων.
Ο O’pry ήταν το 2022 το πιο ακριβοπληρωμένο ανδρικό μοντέλο, λαμβάνοντας 1.5 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, αυτό το ποσό δεν συγκρίνεται με τα 40 εκατομμύρια δολάρια που έλαβε η Kendall Jenner, η οποία θεωρείται το ακριβότερο μοντέλο.
Δεν είναι όμως μόνο οι άνδρες που αυξάνονται στο χώρο της μόδας, με όλο και περισσότερα brands να επενδύουν στο συγκεκριμένο κοινό. Παράλληλα δημιουργείται ρωγμή και στο ηλικιακό χάσμα, καθώς ενσωματώνονται μοντέλα μεγαλύτερων ηλικιών, ενώ αγκαλιάζεται και η ποικιλομορφία του σωματότυπου.
Οι αλλαγές αυτές μοιάζουν να σηματοδοτούν μία εποχή όπου αναδεικνύονται νέα πρότυπα ομορφιάς, γειωμένα στην πραγματικότητα και χωρίς αποκλεισμούς.
Η gen z αγκαλιάζει τη συμπερίληψη της ομορφιάς
Κάθε νέα εποχή έχει ανάγκη και τη δική της νέα γενιά, η οποία θα εξαπλώσει τις καινούργιες τάσεις. Στο χώρο της μόδας, το ρόλο αυτόν έχει αναλάβει η gen z. Με τη δυναμικότητα που τη χαρακτηρίζει, διεκδικεί τη συμπερίληψη.
Σε έρευνα που πραγματοποίησε η Voxburner:
- το 45% της gen z εμπνέεται για τη μόδα από το Instagram,
- το 44% από το TikTok
- Το 23% από τους φίλους και την οικογένεια.
- Το 26% πιστεύει πως τα brands θα πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση έμφυλης γλώσσας στην πώληση προϊόντων.
Η νέα αυτή γενιά που εμπνέεται από παντού, θεωρεί ότι η εμφάνιση αποτελεί τρόπο αυτοέκφρασης και προώθησης της ταυτότητας.
Προωθεί με αυτόν τον τρόπο μία νέα τάση στα πρότυπα ομορφιάς, η οποία περιλαμβάνει όλα τα φύλα, όλες τις φυλές και όλους τους τύπους σωματότυπου, πιστεύοντας πως η ομορφιά χωράει σε κάθε άνθρωπο.
Υπάρχουν ακόμα αρκετοί αποκλεισμοί από τα πρότυπα ομορφιάς. Παρόλα αυτά οι νέες τάσεις φαίνεται να έχουν ανοίξει το δρόμο, ιδιαίτερα για τη νέα γενιά, ώστε να προβάλει περισσότερα και πολυποίκιλα πρότυπα ομορφιάς.
Την ίδια στιγμή πειραματίζεται με την εμφάνιση και νιώθει να μη χωράει στα παραδοσιακά πλαίσια ένδυσης. Ποιο είναι λοιπόν το ιδανικό πρότυπο ομορφιάς σήμερα; Κανένα και όλα. Και για αυτό ευχαριστούμε κυρίως τη gen z.