Κολάν: Πώς το πιο υποτιμημένο είδος της δεκαετίας του 80', έγινε το must ένδυμα του σήμερα
Ελάχιστοι θα μπορούσαν να φανταστούν ότι τα κολάν –τα οποία θεωρούνταν ένα από τα πιο υποτιμημένα είδη ρούχων τη δεκαετία του 1980- θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε μία βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 2020.
Έχοντας αποτιμηθεί σε 32,8 δισ. δολάρια το 2022, η παγκόσμια αγορά κολάν αναμένεται να φτάσει σε αξία 57,9 δισ. δολαρίων μέχρι το 2031, σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας ερευνών αγοράς Growth Market Reports. Η ανάλυση δεδομένων από την Statista προβλέπει ότι το 2027 θα παραχθούν 4 δισ. ζευγάρια καλσόν και κολάν. Αυτοί οι απίστευτοι αριθμοί αναδεικνύουν ότι δεν πρόκειται μόνο για μία κολοσσιαία ενδυματολογική αλλαγή, αλλά και για μία πολιτιστική.
Το 2027 προβλέπεται ότι θα παραχθούν πάνω 4 δισ. ζευγάρια καλσόν και κολάν
Ενώ οι μάρκες πολυτελείας στον κόσμο είναι, φυσικά, όλες πρόθυμες να «πατήσουν για τα καλά πόδι» στην κατηγορία των κολάν (Prada, Loewe και Moncler κ.ά.) δεν πρόκειται για είδος που «ανθεί» εξαιτίας της μόδας. Περισσότερο είναι η πρωτοφανής και αυξανόμενη ανάγκη για fitness ρούχα, η οποία έχει δημιουργήσει πιστούς οπαδούς με γνώμονα τη βιωσιμότητα και την απόδοση του προϊόντος.
Οι μέρες των ιδρωμένων ή ταλαιπωρημένων κολάν που χάνουν την ελαστικότητά τους στο πλύσιμο και δημιουργούν μη κολακευτικά σημεία στο σώμα έχουν περάσει ανεπιστρεπτί: Τα κολάν που βρίσκονται στις κορυφαίες τάσεις της μόδας είναι άρτια κατασκευασμένα και με υλικά άριστης ποιότητας.
Πάρτε για παράδειγμα τη Vuori. Την μάρκα με έδρα την Καλιφόρνια, της οποίας τα κολάν προπόνησης πωλούνται μεταξύ 98 και 108 δολαρίων. Το σήμα κατατεθέν τους, το ύφασμα «BlissBlend», δημιουργείται από 75% ανακυκλωμένα υλικά και με μία καταπληκτική εφαρμογή που αγαπήθηκε πολύ από τους πελάτες της.
«Η καινοτομία των υφασμάτων είναι μία από τις μεγαλύτερες προτεραιότητές μας» εξήγησε μιλώντας στο CNN, η Sarah Carlson, επικεφαλής του γυναικείου τμήματος σχεδιασμού της Vuori. Η ομάδα καινοτομίας υλικών της εταιρίας εργάζεται με τους συνεργάτες της σε εργοστάσια της Ευρώπης και της Ασίας, ενώ χρειάζεται τουλάχιστον από ένα έως τρία χρόνια για να δημιουργήσει και να τελειοποιήσει τα υλικά της. «Στόχος μας είναι να ανανεώσουμε τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σκέφτονται και αισθάνονται μέσα στα υφάσματα. Ταυτόχρονα δίνουμε προτεραιότητα στα υλικά που σέβονται το περιβάλλον» αναφέρει.
Η γερμανική μάρκα Hey Honey Yoga είναι μία ανερχόμενη οικογενειακή επιχείρηση, τα κολάν γυμναστικής της οποίας κοστίζουν 120 δολάρια, ενώ είναι πιστοποιημένα από την OEKO-TEX και την PETA (vegan).«Οι πελάτες της Hey Honey αναζητούν κάτι περισσότερο από απλά ρούχα άθλησης, επιθυμούν μια ολιστική εμπειρία» λέει η Tomma Oeljeschlager που ηγείται της μάρκας μαζί με τις αδελφές της Imke von Johnston και Janka Oeljeschlager. «Από την αρχή, στόχος μας ήταν να διευρύνουμε τα όρια σε αυτόν τον ταχέως εξελισσόμενο κλάδο».
Τα κολάν αποτελούν πλέον έναν άκρως ανταγωνιστικό κλάδο, με όλο ένα και μεγαλύτερο αριθμό παικτών στην αγορά που διαθέτουν μάλιστα εκατομμύρια followers στο Instagram, συμπεριλαμβανομένων των On! Running (1,4 εκατ. followers), η Gymshark (6,7 εκατ.), η Lululemon (4,7 εκατ.) και, φυσικά, η Skims, (5,6 εκατ.) το πνευματικό παιδί της Kim Kardashian, στην οποία αποδίδεται ευρέως η μαζική διάδοση του κινήματος body-con (of the body-con movement) όπου τα κολάν παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Μεγέθη χωρίς αποκλεισμούς, το κλειδί της επιτυχίας
«Υπάρχει ένα σκληροπυρηνικό κοινό των millennials που αγκαλιάζει τα shapewear, όπως η Skims» δήλωσε η Lucie Greene, αναλύτρια τάσεων και ιδρύτρια της συμβουλευτικής εταιρείας Light Years. «Πολλά από αυτά συνδέονται με την κουλτούρα της γιόγκα, της γυμναστικής και της ευεξίας, αλλά υπάρχει και το κοινό Gen-Z στο οποίο η άνεση σημαίνει πολλά σε συνδυασμό με το casual ντύσιμο».
Εκτός από τις επιδόσεις, το να υπάρχει προσέγγιση χωρίς αποκλεισμούς στο μέγεθος είναι το κλειδί για την επιτυχία σε αυτόν τον τομέα, πρόσθεσε ο Greene.
Η δημοφιλία των κολάν συνδέεται με τη συμπερίληψη. Χάρη στις ποίκιλες διαστάσεις που προσφέρουν οι εταιρίες στους καταναλωτές, υπάρχουν κολάν για όλους τους σωματότυπους
«Η δημοφιλία των κολάν συνδέεται με τη συμπερίληψη. Χάρη στις ποίκιλες διαστάσεις που προσφέρουν οι εταιρίες στους καταναλωτές, υπάρχουν κολάν για όλους τους σωματότυπους με έναν τρόπο που άλλες κατηγορίες ειδών και ρούχων, όπως το denim, ακόμη και το stretch denim – δεν έκαναν ποτέ».
«Η συμπερίληψη παραμένει προτεραιότητα σε αυτή την καινοτομία» υπογράμμισε ο Carlson, τονίζοντας ότι η Vuori «BlissBlend» διαθέτει μεγέθη από XS έως XXL. Οι παραδοσιακές αθλητικές μάρκες, όπως η Adidas, η Puma και η Nike έχουν σημαντική παρουσία στην αγορά. Η Nike μάλιστα γνωστοποίησε πως διπλασίασε τις επενδύσεις της σε καινοτομίες που απευθύνονται στο γυναικείο κοινό τα τελευταία δύο χρόνια, με την ομάδα της εταιρίας να κατανοεί περισσότερο από ποτέ το γυναικείο σώμα.
«Γνωρίζουμε ότι τα κολάν είναι απαραίτητα για τη γυναικεία γκαρνταρόμπα» δήλωσε εκπρόσωπος της Nike, στο CNN. «Έχουμε την ευκαιρία να προσκαλέσουμε περισσότερους ανθρώπους να βιώσουν τα οφέλη του αθλητισμού και τη χαρά της κίνησης. Τελικά ο στόχος μας είναι να σχεδιάζουμε προϊόντα που κάνουν την κίνηση πιο εύκολη, για να νιώθουν οι γυναίκες και τα κορίτσια αυτοπεποίθηση, άνεση, ομορφιά και δύναμη, και όλα αυτά υποστηριζόμενα από την απίστευτη επιστήμη και την καινοτομία».
Αυτή η καινοτομία, δήλωσε ο Greene, είναι το «μυστικό όπλο» πίσω από αυτόν τον αναπτυσσόμενο κλάδο. «Η τεχνική ακρίβεια και τα υφάσματα μετατρέπονται σε ένα βασικό σημείο αναφοράς, ένα μέσο αφήγησης ιστοριών, καθώς και ένα μέσο για να αυξάνονται οι τιμές, ειδικά για το πιο εκλεπτυσμένο κοινό που επενδύει σε πολυτελή γυμναστήρια και διάφορες ειδικές θεραπείες για να βελτιώσει το σώμα του». «Με πολλούς τρόπους αυτό συνδέεται με το πώς η καινοτομία μετατρέπεται σε έναν πυλώνα πολυτέλειας» πρόσθεσε.
Με πληροφορίες από CNN