Κάστρα, δράκοι, πεδιάδες και VR - Μία νέα εποχή για την αρχιτεκτονική στο gaming ανατέλλει
Η αρχιτεκτονική βρίσκεται παντού γύρω μας και το gaming δεν αποτελεί εξαίρεση. Πριν από σχεδόν μία δεκαετία, κυκλοφόρησε το Assassin’s Creed Unity ως συνέχεια του ομώνυμου επιτυχημένου franchise. Το παιχνίδι διαδραματίζονταν στο Παρίσι την εποχή της Γαλλικής Επανάστασης, με την πλοκή να αναμειγνύει φανταστικές ιστορίες με πραγματικά γεγονότα.
Όπως είναι αναμενόμενο για έναν τίτλο που σημειώνει μαζικές πωλήσεις και φλερτάρει με ιστορικά γεγονότα, οι κριτικές που έλαβε ήταν αρκετά αντιφατικές. Ωστόσο, υπήρχε ένα στοιχείο το οποίο είχε αφήσει άφωνους όσους παίξανε το παιχνίδι. Ήταν η αρχιτεκτονική του.
Οι developers είχαν καταφέρει να «ζωντανέψουν» τη Γαλλική πρωτεύουσα του 18ου αιώνα με εντυπωσιακή λεπτομέρεια, χαρίζοντας μία απίστευτα ρεαλιστική αίσθηση. Ο παίκτης βυθιζόταν στην ατμόσφαιρα της εποχής, καθώς κυκλοφορούσε ελεύθερα ανάμεσα στα εντυπωσιακά κτήρια και τα μεσαιωνικά σοκάκια του Παρισιού.
Το AC Unity ανήκει στην κατηγορία των open world games. Τα παιχνίδια αυτού του τύπου δίνουν στον παίκτη ένα μεγάλο εικονικό κόσμο, στον οποίο μπορεί να περιπλανηθεί ελεύθερα, εξερευνώντας και αλληλεπιδρώντας μαζί του.
Καθώς αναπτύσσονται οι δυνατότητες και τα γραφικά των παιχνιδιών, τα open world τείνουν να γίνουν όλο και πιο καλοσχεδιασμένα, παρέχοντας πλούτο εμπειριών και εικόνων στον παίκτη.
Διαβασε ακομα
Πόσο δολοφόνος θα γίνεις για τη νίκη;Τα games και η αρχιτεκτονική έχουν αρκετά κοινά στοιχεία. Ο χώρος, οι κατασκευές, τα υλικά και ο φωτισμός, είναι αναγκαία για τη βέλτιστη λειτουργία και την εξιστόρηση ενός παιχνιδιού. Οι νέες τεχνολογίες των τελευταίων χρόνων έχουν διευρύνει ακόμα περισσότερο αυτή τη σχέση.
Μεγάλοι χάρτες, στους οποίους μπορεί κανείς να ταξιδέψει ελεύθερα, φουτουριστικές και μεσαιωνικές πόλεις, εντυπωσιακά κάστρα και πολύμορφα τοπία, είναι μόλις κάποια εντυπωσιακά παραδείγματα.
Οι κανόνες της αρχιτεκτονικής
Η αλλαγή στο χώρο δημιουργεί και αλλαγή στα συναισθήματα.
Ο χώρος παίζει μεγάλο ρόλο στην αρχιτεκτονική, τόσο στην πραγματικότητα όσο και στα games. Ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά του χώρου είναι η αντίθεση μεταξύ συμπίεσης και διεύρυνσης του.
Ανάλογα με τον τρόπο που διαμορφώνεται ο χώρος, προσφέρει και διαφορετικά συναισθήματα στο άτομο, το οποίο βρίσκεται σε αυτόν. Για παράδειγμα ένας στενός διάδρομος, προκαλεί εντελώς διαφορετική αίσθηση από ένα μεγάλο ευρύχωρο αεροδρόμιο.
Υπάρχουν πολλά games που προσφέρουν ατμοσφαιρικά τοπία και έντονες εικόνες, στην προσπάθεια τους να εντυπωσιάσουν το μάτι του παίκτη. Η τακτική αυτή υπάρχει στα games δεκαετίες.
Ωστόσο αυτό που κάνει κάποια παιχνίδια ξεχωριστά είναι η χρήση των αρχιτεκτονικών αρχών του χώρου για την οικοδόμηση ενός εικονικού κόσμου.
Ο συνδυασμός των στοιχείων της συμπίεσης και της διεύρυνσης του χώρου στο gaming, δίνει την αίσθηση ενός δυναμικού και διαρκώς εναλλασσόμενου περιβάλλοντος. Κάποιες φορές τα αποτελέσματα αυτού του συνδυασμού μπορεί να καταπληκτικά.
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το Elden Ring, ένα open world παιχνίδι φαντασίας, το οποίο κυκλοφόρησε το 2022. Από τεράστιους ανοιχτούς χώρους, σε σκοτεινά κάστρα και μπουντρούμια, το Elden Ring προσφέρει στον παίκτη ένα φανταστικό και πλουραλιστικό θέαμα.
Η εναλλαγές χώρων και εικόνων, δημιουργούν μία σειρά από διαφορετικά συναισθήματα στον παίκτη. Σε παιχνίδια μεγάλης διάρκειας, η συχνή αλλαγή σπάει τη μονοτονία και το Elden Ring το πέτυχε αυτό στο βέλτιστο βαθμό.
Χώρος και συναίσθημα
Η αλλαγή στο χώρο δημιουργεί και αλλαγή στα συναισθήματα και οι developers το γνωρίζουν πολύ καλά αυτό. Το The Last of Us, η επιτυχημένη σειρά παιχνιδιών που έκανε την εμφάνιση της και στη μικρή οθόνη, μπορούσε να αλλάζει διαρκώς τα συναισθήματα του παίκτη. Το metapocalypse τοπίο των πόλεων, έκανε τον παίκτη να νιώθει στο πετσί του το δυστοπικό περιβάλλον.
Τα καταπράσινα δάση, που αγκάλιαζαν πλέον τις πόλεις, χάριζαν μία αίσθηση γαλήνης και ηρεμίας. Παράλληλα, οι σκοτεινοί υπόνομοι με τα ζόμπι ανέβαζαν τους καρδιακούς παλμούς και το αίσθημα του φόβου. Τα συναισθήματα και οι εικόνες διαδέχονταν η μία την άλλη διαρκώς, δημιουργώντας μία αρμονική ροή στην εμπειρία του gaming.
Μία νέα τεχνολογία έχει κάνει πλέον την εμφάνιση της στη gaming βιομηχανία. Τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality) και επαυξημένης πραγματικότητας (AR) είναι ήδη εδώ και διαρκώς γίνονται όλο και καλύτερα.
Σε αυτά, ο παίκτης «μπαίνει» ο ίδιος μέσα στο περιβάλλον του παιχνιδιού, κάτι που σημαίνει πως οι κανόνες της αρχιτεκτονικής παίζουν ακόμα πιο κρίσιμο ρόλο. Η δημιουργία χώρων που μπορούν να είναι πειστικοί και καθηλωτικοί με ρεαλιστικά στοιχεία, είναι απαραίτητοι.
Η εικονική πραγματικότητα μοιάζει να διεκδικεί την κυριαρχία για το μέλλον του gaming. Όλα όσα έχουμε δει ως τώρα με τις εναλλαγές χώρων και τοπίων, θα προκαλούν, αν δεν το κάνουν ήδη, ακόμα μεγαλύτερη πληθώρα συναισθημάτων στο VR.
Ένα μωσαϊκό διαφορετικών τοπίων με κάστρα, δράκους, πεδιάδες, γαλαξίες δεν θα είναι απλώς μπροστά στην οθόνη μας, αλλά εμείς οι ίδιοι θα βρισκόμαστε μέσα αυτό.