Πηγή: Instagram@bboywing
Το break dance πέρασε στο κορεατικό mainstream τη δεκαετία του 1990 μέσα από τα καθηλωτικά μουσικά βίντεο των πρωτοπόρων της K-pop Seo Taiji & Boys.
Όταν οι Αμερικανοί στρατιώτες που είχαν εμμονή με το hip-hop έδειχναν στους Κορεάτες ομολόγους τους πώς να κάνουν headspins και windmills στις αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις τη δεκαετία του 1980, μάλλον δεν περίμεναν την τελική «έκρηξη» του break dance στη χώρα, η οποία πιστώνεται στον Αμερικανοκορεάτη John Jay Chon, που μοίραζε κασέτες VHS με μαθήματα και διαγωνισμούς στις underground σκηνές χορού και κλαμπ της Σεούλ.
Το break dance πέρασε στο κορεατικό mainstream τη δεκαετία του 1990 μέσα από τα καθηλωτικά μουσικά βίντεο των πρωτοπόρων της K-pop Seo Taiji & Boys, ένα σύγχρονο φαινόμενο που φαινομενικά ήταν αντίθετο με τη συντηρητική κουλτούρα της χώρας εκείνη την εποχή.
Το break dance ξεκίνησε από μαύρους και λατινοαμερικάνους νέους στο Μπρονξ τη δεκαετία του 1970
Στη συνέχεια ήρθε η πρώτη δεκαετία του 2000, που θεωρείται ευρέως ως η «χρυσή εποχή» του break dance στη χώρα, όταν τα κορεατικά συγκροτήματα κέρδισαν πολλαπλούς τίτλους στο Battle of the Year, έναν από τους κορυφαίους διεθνείς διαγωνισμούς b-boy.
Καθώς η πρώτη γενιά της K-pop – η οποία ενσωμάτωσε παρόμοια τις συμβάσεις του αμερικανικού hip-hop – κατέλαβε τη Νότια Κορέα στο δρόμο προς την παγκόσμια κυριαρχία της, το τουριστικό επιτελείο της χώρας άρχισε να επενδύει εκατομμύρια δολάρια σε διαγωνισμούς break dance, ελπίζοντας πιθανότατα ότι αυτό θα οδηγούσε σε ένα παρόμοιο K-wave.
Τα φαρδιά τζιν, τα φορητά ηχεία και τα τατουάζ που κάποτε είχαν κατακτήσει την pop κουλτούρα στις Ηνωμένες Πολιτείες (το break dance εμφανίστηκε ακόμη και στην ορκωμοσία του προέδρου Ρόναλντ Ρέιγκαν το 1985) γνώρισαν μία παρόμοια ύφεση στην κυρίαρχη Κορέα στα μέσα της δεκαετίας του 2010. Αλλά ποτέ δεν εξαφανίστηκε και τώρα βρίσκεται σε ανάκαμψη, που θα οδηγήσει το καλοκαίρι τα κορεάτικα b-boys και b-girls στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού.
Από τους Ασιατικούς Αγώνες στους Ολυμπιακούς του Παρισιού
Το άθλημα έκανε το ντεμπούτο του στους Ασιατικούς Αγώνες στο Χανγκζού της Κίνας τον Οκτώβριο του 2023, πριν την πολυαναμενόμενη εισαγωγή του στους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού.
Το break dance, που ξεκίνησε από μαύρους και λατινοαμερικάνους νέους στο Μπρονξ τη δεκαετία του 1970, είναι ένα σύνολο από χορευτικά στιλ, όπως το locking, το popping και το uprocking, που αναμειγνύονται σε μία σωματικά απαιτητική έκφραση. Όσοι ασχολούνται με το break dance προτιμούν να μην το περιορίζουν σε μία ενιαία κατηγορία, όπως μία μορφή τέχνης ή ένα άθλημα, αλλά το αναφέρουν ως «κουλτούρα».
Οι κανόνες και η αξιολόγηση σε ένα αθλητικό περιβάλλον της νέας εποχής βρίσκονται ακόμη στα σπάργανα. Στο Χανγκζού απονεμήθηκαν δύο μετάλλια στις κατηγορίες ανδρών και γυναικών. Τα καλύτερα b-boys και b-girls της Ασίας παρουσίασαν εναλλάξ τα προγράμματά τους σε μάχες ένας εναντίον ενός και αξιολογήθηκαν σε έξι κατηγορίες, σύμφωνα με τους διοργανωτές: επιδεξιότητα, μουσικότητα, προσωπικότητα, δημιουργικότητα, ποικιλία και τεχνική.
Παρόλο που δεν υπάρχει επίσημη κατάταξη από τον οργανισμό World DanceSport Federation (WDSF), η Νότια Κορέα συγκαταλέγεται εδώ και καιρό στις χώρες με τους καλύτερους χορευτές του κόσμου.
Ο Kim Heon-woo, γνωστός και ως B-boy Wing, ηγήθηκε της ομάδας break dance της ομάδας της Κορέας στο Χανγκζού. Έχει κερδίσει πολλά παγκόσμια πρωταθλήματα, ενώ η παρουσία του σε τηλεοπτικά ριάλιτι χορού στάθηκε καθοριστική για την επιστροφή του break dance στις ένδοξές του μέρες.
«Το hip-hop και το break dance ξεκίνησαν στις ΗΠΑ. Τώρα κάθε χώρα αναπτύσσει νέα είδη χορού που ταιριάζουν στα δικά της χαρακτηριστικά. Υπάρχει ακόμη κάποια έλλειψη εξοικείωσης μεταξύ μας, αλλά υπάρχει μεγαλύτερη αναγνώριση και ενδιαφέρον για τους χορούς μας», είπε ο Kim στο CNN, τονίζοντας πως το γεγονός ότι κάποιος μπορεί να δει την αξία του break dance ως άθλημα, είναι «μία σημαντική αρχή για το μέλλον».
Ο τελευταίος χορός των B-boys
Αν και τα βλέμματα είναι στραμμένα στο Παρίσι, οι Ασιατικοί Αγώνες ήταν ένα ορόσημο για την τελευταία «φουρνιά» της πρώτης γενιάς των Κορεατών break dancers. «Ήταν ο τελευταίος τους χορός ουσιαστικά», δήλωσε ο Kwon Jang-ho, δημοσιογράφος στη Σεούλ, ο οποίος ετοιμάζει ένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία του break dance στην Κορέα, έχοντας και ο ίδιος γίνει μάρτυρας της κυριαρχίας του για περίπου μία δεκαετία.
«Η Κορέα κέρδισε λίγο πολύ ό,τι μπορείς να σκεφτείς από πλευράς παγκόσμιων τίτλων. Ποτέ δεν υπήρξε πραγματικά μία χώρα που να είχε κυριαρχήσει σε μία σκηνή, όπως η Κορέα στο break dance εκείνη την εποχή. Ήταν τρελό να το βλέπεις. Αλλά από τότε, δεν έχει προκύψει καμία πραγματική νέα γενιά», δήλωσε και πρόσθεσε πως με τους Ασιατικούς Αγώνες, αλλά και με τους Ολυμπιακούς Αγώνες που πλησιάζουν, είναι σαν να δίνεται μία ευκαιρία στην «χρυσή γενιά» να αποκαταστήσει τη φήμη της, ενώ εξέφρασε και την ελπίδα του για μία «αναβίωση» της σκηνής μετά τους Αγώνες.
«Αυτά τα παιδιά ουσιαστικά προσπαθούν για μία τελευταία μεγάλη στιγμή δόξας, για να εμπνεύσουν περισσότερες γενιές, και όχι μόνο στην Κορέα», είπε.
Το γεγονός ότι το break dance έχει περάσει στο χώρο του αθλητισμού μπορεί να σημαίνει μόνο καλά πράγματα, δήλωσε ο Chen Po Chun, ή Bboy Bojin, πρόεδρος των Ασιατικών Αγώνων break dance και επικεφαλής του τμήματος break dance της WDSF.
«Ο κόσμος στον οποίο ζούμε τώρα κινείται τόσο γρήγορα. Το αποτέλεσμα μπορεί να μην είναι της αρεσκείας όλων των εμπλεκομένων, αλλά πρόκειται για γνώση», δήλωσε ο Τσεν, ο οποίος κάνει break dancing εδώ και 30 χρόνια.
«Η Νότια Κορέα είναι πραγματικά σημαντική, μαζί με την Ιαπωνία, ακόμη και την Κίνα τώρα. Όλες αυτές οι χώρες έχουν συμβάλει σε διαφορετικές εποχές και έχουν βάλει εντυπωσιακή ενέργεια στο break dance. Θα πρέπει να νιώθουμε ευλογημένοι και ευγνώμονες που έχουμε αυτό που έχουμε τώρα», πρόσθεσε, ευελπιστώντας πως το άθλημα θα συνεχίσει να ανεβαίνει επίπεδο και θα κάνει περισσότερους ανθρώπους να ερωτευτούν.
Με πληροφορίες από: CNN